Ad Code

Responsive Advertisement

Ticker

6/recent/ticker-posts

Doa Qunut (Ketika Solat Subuh)

Doa Qunut Ketika Solat


Bacaan Bahasa Rumi

Allah humah dini fiman hadait.
Wa’a fini fiman ‘afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a’tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha ‘alait.
Wainnahu layadziluman walait.
Walaa ya’izzuman ‘adait.
Tabaa rakta rabbana wata’alait.
Falakalhamdu ‘ala maaqadzait.
Wastaghfiruka wa’atubu ilaik.
Wasallallahu ‘ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.


Maksudnya:

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
MyToha Network | Doa Harian


Meaning:

Ya Allah, give me a clue as those that you have shown. Make me like the people, whom you bless. Lead me, as did those whom you have led. Should bless me anything of what you have given me. Save me from all unrighteousness which thou hast ordained . Indeed, only you alone who determine, and not one that is empowered to determine anything else other than you. Surely not those who've humiliated your leadership .
And base those whom you compete against. Have given thanks to Thee, Ya Allah, and thou art exalted. Just for you alone all sorts of praise on anything that you have set. And I ask for forgiveness and repent to You. And Allah have mercy on Muhammad, the unlettered Prophet, and peace on his family and his companions .


Info Tambahan:

Jika anda menjadi imam, kalimah-kalimah berikut hendaklah dibaca dan ditukar, manakala orang-orang yang menjadi makmum tidak perlu membaca pada kalimah kalimah tersebut, makmum hanya perlu menadah tangan serta menyambutnya dengan Amin sahaja.:-
"Allah humah dini" kepada "Allah humah dina"
"Wa'a fini" kepada "Wa'a fina"
"Watawallani" kepada "Watawallana"
"Wabarikli" kepada "Wabariklana"
"Waqinii" kepada "Waqina"

#DoaHarian #KoleksiDoaRumi #DoaQunut #MaksudDoaQunut #PengertianDoaQUnut

Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement